Hoe maak je een perfect patroon?

Hoe maak je snel een perfect patroon?

Om een patroon van een broekje of legging te maken heb je het volgende nodig:
- een mooi passend broekje of legging
- een pen + papier
Één van de broekjes die ik gemaakt heb op onderstaande wijze



Stap 1: het perfecte broekje

Voor dit voorbeeld ga ik dit broekje namaken. Het is een broekje dat niet te strak en niet te wijd zit en niet opbolt aan de voorkant. Omdat Levi enorm hard groeit, kies ik ervoor het broekje na te maken met wat langere broekspijpjes. Ik deed dit ook op deze manier met de leggings van Fem. Ik maakte dan bijvoorbeeld een maat 86 na en verlengde dan de beenlengte.

Broekje HEMA maat 56


Stap 2: het broekje goed neerleggen, omtrekken en uitknippen

Vouw het broekje dubbel (zoals op de foto) en zorg dat de naad bij het kruis goed dubbel gevouwen zit.  Leg vervolgens het broekje op een papier en trek een lijn om het broekje heen. Let daarbij goed op de details, bij de meeste broekjes is bijvoorbeeld de tailleband aan de voorkant lager dan aan de achterkant. Neem deze details over op papier. 
Tip: wanneer je deze lijn bijv 0,5 of 1 cm naast het broekje tekent,heb je meteen je naadwaarde bij je patroon inbegrepen. Zet dit er wel even bij, mocht je het tzt vergeten zijn. 

Broekje goedleggen en omtrekken


Knip dit vervolgens uit en TADAAA! Je hebt nu je eigen patroon gemaakt.

Het patroon


Stap 3: Stof knippen

Wanneer je de stof gaat knippen, voeg je de breedte van het elastiek aan de bovenkant toe en de lengte van de boordjes aan de onderkant. Ik knipte er zelf wat extra lengte bij, zodat het broekje wat langer gebruikt zal kunnen worden.

Tip: ik sla zelf meestal stap 1 en 2 over. Ik leg dan het broekje direct bovenop de stof en knip langs het broekje heen.

Stof knippen


Dit is dan uiteindelijk wat je knipt. Hier zitten de boorden aan de bovenkant en de pijpjes al aangeknipt. Je hele perfecte broekje bestaat dus uit 2 delen. Wil je weten hoe je dit broekje vervolgens in elkaar naait? Laat het me weten dan maak ik daarvoor een nieuwe beschrijving.
het broekje bestaat uit 2 delen




Met deze uitleg heb je dus stof geknipt voor een perfect broekje of legging.  


Stap 4: het resultaat

Hier zie je de 2 broekjes op elkaar. Je ziet dat ze hetzelfde zijn qua (pas)vorm en dat ik het broekje wat verlengd heb.

Kopieetje


 
De beentjes zitten er prachtig in (nu nog wat groeien)


Hopelijk heb je wat aan deze uitleg. Dit is mijn eerste blog, dus als je vragen hebt over een bepaalde stap laat het me weten. Ook tips zijn welkom!

Ik ben benieuwd naar jullie perfecte broekje en/of legging.



Reacties

  1. Leuk om een blog van je te lezen!
    Goede tips, ga het eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je ook de uitleg van het aan elkaar naaien?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts